Het verhaal van Roos van Soest

Posted by admin 07-12-2017 0 Comment(s) Het verhaal van ...,

Roos van Soest is sieraadontwerper en heeft haar bedrijf - Jewel Lab Roos van Soest - in Bink 36 op de Binckhorst. Daarnaast runt ze samen met de zussen Dorrith en Marlous de Roode van het modelabel Les Soeurs Rouges de Pop-Up Shop in Haagsche Bluf 20. Hier verkoopt ze haar sieraden en geeft ze workshops onder de naam: Pop-Up Luxury Workshop - Jeweller’s Secrets.

 

De sieraden van Roos zijn ook te koop in de Hofpas-webshop

 

roos van soestTijdloos ontwerpen

 

‘Mijn doel is om waardevolle objecten te ontwerpen met een bezieling’: zegt Roos. ‘Producten die zo mooi zijn, dat je er met liefde mee omgaat. Ik wil objecten maken die futureproof zijn. Unieke producten voor het individu, vervaardigd van de meest mooie en duurzame materialen. De ontwerpen worden de nieuwe familie-erfstukken. Ze moeten de tand des tijds kunnen doorstaan.’ Het is duidelijk: Roos gaat voor het hoogst haalbare. 

 

Roos volgde een opleiding als goudsmid aan de Vakschool Edelsmeden te Amsterdam. Hier legde zij de technische basis voor haar complexe werken. Tijdens haar studie 3D-ontwerp aan de Hogeschool voor de Kunsten in Utrecht verwierf ze een brede kennis aan materialen en technieken. In 2006 studeerde ze af aan de Gerrit Rietveld Academie in Amsterdam, waar ze haar beeldtaal verder heeft ontwikkeld. Twee jaar later, in 2008 behaalde ze de titel 'Master Of Arts' aan de prestigieuze postacademische opleiding het Sandberg Instituut, dat verbonden is aan de Gerrit Rietveld Academie.

 

'Mijn ontwerpen zijn verhalende en speelse ornamenten en laten zich kenmerken door oog voor detail, levendigheid en speelsheid van het ontwerp. De sieraden en objecten zijn een ‘feest voor het oog’, waarbij het thema tijd een belangrijke rol speelt. Ik ben altijd op zoek naar het spanningsveld tussen 'eeuwigheid' en het ‘voortschrijden der tijd’. Van groei en de cyclus van het leven. Dat spanningsveld probeer ik als 'verstilde tijd' te vangen in mijn werk.' 

 

Een goed voorbeeld van dit laatste is bijvoorbeeld haar werk ‘Happy Birthday Baby’. 'BIRTHDAY BABY is het vastgelegde moment van de 1e verjaardag van een baby. Het ontwerp is een glazen stolp met een 3D geprinte porseleinen voet. Op deze voet staat de tekst: HARTELIJK GEFELICITEERD en de naam van de baby die 1 jaar is geworden. Binnenin bevindt zich het uitgeblazen kaarsje, afgegoten in zilver van baby's eerste verjaardagstaart.'

 

 

 

Tijd van nadenken

 

Dat de tijd niet alleen en een belangrijke factor is bij het ontwerpen, ondervond Roos ook toen ze haar eigen bedrijf wilde beginnen. ‘Ik studeerde af toen de crisis net begon, in 2008.Dat was een lastige periode, in eerste instantie was er nog weinig te merken, maar naarmate de crisis vorderde vielen de winkels waar ik aan leverde op dat moment stuk voor stuk om.'

 

'Ik heb in die periode heel goed nagedacht over mijn producten. Destijds maakte ik hoofdzakelijk 'vrij werk'. Door mijn gevolgde opleidingen en cursussen en daarnaast werkervaring, is mijn kennis zeer breed. Hierdoor kan ik niet alleen schakelen en combineren tussen verschillende technieken, materialen en manieren van aanpak, maar kon ik ook mijn bedrijf aanpassen.'

 

'Nu bied ik mijn kennis ook aan door middel van workshops. Ik vind het heel interessant, dat je een ander meer kan meegeven dan een product alleen. Een ervaring, iemand kennis laten maken met zijn of haar eigen creativiteit, of daar verdieping aan geven. Het maken van iets creatief is zo iets bijzonders. Ik wil dat graag doorgeven, de rijkdom van creativiteit. Het lijkt mij ontzettend inspirerend om een keer een workshop te mogen geven aan koningin Maxima.'

 

'Deze fascinatie met chic wordt ook duidelijk als ik Roos vraag naar haar inspiratie of voorbeeld: 'Mijn voorbeeld is Victoire de Castellane. Dat is het creative hoofd juweelontwerp voor Dior. Dat lijkt me geweldig, mogen ontwerpen met een heel team van topgoudsmeden achter je. Ik ben gefascineerd door de combinatie van echte goede ontwerpen met hoogwaardige technieken.'

 

Aan dromen dus geen gebrek, maar Roos houdt het liever dicht bij zichzelf. 'Ik zou heel graag mijn label WUNDERLICH op de kaart willen zetten en een permanente winkellocatie willen in Den Haag. Momenteel heb ik naast mijn studio een tijdelijke pop-up shop: Haagsche Bluf 20 (centrum). Dat is al heel mooi, maar nog leuker zou het zijn als ik ter zijner tijd een permanente locatie zou kunnen realiseren.'

 

Binckhorst, ongepolijst Den Haag

 

Die locatie zou wel in Den Haag moeten zijn want Den Haag zit Roos in het bloed. ‘Sinds 2015 woon ik weer in Den Haag, na ongeveer 10 jaar in Amsterdam te hebben gewoond. Wat mij betreft is Den Haag het best bewaarde geheim van Nederland, de mooiste stad achter de duinen. Ik ben een echte estheticus, de schoonheid van de (o.a. Art Nouveau) architectuur van Den Haag in combinatie met de natuur vind ik geweldig. Het is pittoresk maar dan zonder dat Anton Pieck-achtige. Bovendien zijn hier nog mogelijkheden om je dromen te verwezenlijken. Ik zeg altijd: In Den Haag kan het!'

 

 

'Mijn lab bevindt zich in het bedrijven verzamelterrein Bink 36, in de Binckhorst. Hier maak ik mijn ontwerpen en geef ik (privé-)les en workshops. De Binckhorst was een aantal jaar geleden nog een soort achteraf-industrieterrein. Dit gebied heeft een enorme herwaardering gekregen en wordt momenteel flink op de kaart gezet met de aanbouw van de Rotterdamsebaan. Het rauwe karakter van het in vergetelheid geraakte gebied raakt het hierdoor kwijt. Zelf hou ik juist wel van ongepolijst.'

 

'Mijn pop-up shop die ik samen met Dorrith en Marlous de Roode van Les Soeur Rouges run (www.lessoeursrouges.com), bevindt zich in de Haagsche Bluf nr. 20. Ook weer een geweldig stukje Den Haag, midden in het centrum. Momenteel staan hier veel lege winkelpanden en het is de bedoeling dat hier in de toekomst een horecaplein komt. Tot die tijd hopen wij hier te mogen blijven met onze nieuwe pop-up shop.’

 

Dromen en ondernemen

 

Plannen maken, tijdig bijstellen, initiatief nemen. Het is duidelijk, Roos is niet alleen een kunstenaar maar ook een onderneemster. ‘Tijdens mijn studie aan het Sandberg Instituut werd ik gevraagd voor de gerenommeerde galerie Rob Koudijs aan de Elandsgracht in Amsterdam. Hoewel mijn werk heel goed ontvangen werd, heb ik toch besloten na een aantal jaar om het heft in eigen handen te nemen. Ik wilde zelfstandig zijn, mijn eigen koers kunnen bepalen als creatief ondernemer.’

 

Dat is dan ook tenslotte haar tip aan iedereen die nadenkt over een eigen bedrijf. 'Doe wat je echt leuk vindt, je droom, daar haal je uiteindelijk de meeste motivatie uit. Je drijfveer is het allerbelangrijkste. Denk daarbij wel goed na wat je verdienmodel is en wat een ander heeft aan jouw product of dienst, dus toets je dromen wel aan de werkelijkheid.'

 

Nuchter dromen dus, dan kom je het verst. Roos: ‘Ik deed ooit mee aan een beurs in de Amsterdam Rai en bedacht voor de vuist weg een bedrag wat ik graag zou willen omzetten. Korte tijd later kreeg ik een email uit Monaco waarbij ze geïnteresseerd waren in een aantal sieraden. Ik reageerde een beetje nonchalant, omdat ik het niet geloofde. Van dat geld heb ik mijn eerste auto gekocht!’

 

 

Kijk hier voor het bedrijfsprofiel en het Hofpasvoordeel van Roos van Soest  

 

Hebberig geworden?  De sieraden van Roos zijn te koop via de Hofpas-webshop