-
U heeft nog geen producten in uw winkelwagen.
De Retail verandert continu. De ontwikkelingen brengen nieuwe kansen maar ook uitdagingen met zich mee.
Met behulp van de resultaten van de onlangs uitgebrachte Haagse Retailmonitor hebben wij een aantal belangrijke ontwikkelingen binnen de Haagse Retail voor je in kaart gebracht.
In 2012 werd de bijzondere grens van 500.000 Haagse inwoners gepasseerd.
De huidige verwachting is dat de grens van 550.000 inwoners nog voor 2022 wordt overschreden. Dit is een groei van 10% in amper 10 jaar tijd!
De samenstelling van de Haagse bevolking is ook aan het veranderen.
De inwoners zijn relatief jong en er is weinig sprake van vergrijzing.
Dit is voornamelijk te merken aan de groei in de sectoren Gezondheid en persoonlijke diensten, Recreatie en cultuur, Food Retail en Vervoer.
Een andere bijzondere ontwikkeling is dat bijna de helft van de huishoudens (47%) in Den Haag een eenpersoonshuishouden is.
Deze doelgroep werkt veel en heeft weinig tijd en zin om bijvoorbeeld lang in de keuken te staan. Hierdoor gaat gemak binnen de Retail een steeds belangrijkere rol spelen.
Ook op het gebied van winkelaanbod zijn er grote veranderingen te zien. Zo is er een duidelijk afname in het aantal winkels in Den Haag.
Deze afname varieert van 7% in kleine wijkwinkelcentra tot een afname van 4% in de stedelijke winkelstraten.
Overigens staat hier wel een gemiddelde toename van 5% aan winkelvloeroppervlakte tegenover.
Uit het koopstromenonderzoek Randstad komt het volgende naar voren;
De Retail wordt altijd al sterk beïnvloed door maatschappelijke, culturele en economische ontwikkelingen.
Momenteel zitten we in een echte Retailrevolutie die ingrijpende veranderingen met zich meebrengt voor de manier waarop de consument winkelt en boodschappen doet.
Omnichannel wordt vanzelfsprekend, hierbij gaan offline en online naadloos in elkaar over. Je kunt als Retail ondernemer de volgorde stappen zetten om hierin te verbeteren;
Met een loyaliteitsprogramma kun je trouwe klanten creëren, die via meerdere kanalen aankopen kunnen doen.
Middels een loyaliteitssysteem kan er belangrijke data verzamelt worden om beter op het koopgedrag van de klant in te spelen.
Zo kun je bijvoorbeeld aanbiedingen gericht naar een specifieke doelgroep sturen.
Het is zelfs mogelijk om via een mobiele app aanbiedingen of informatie via push-notificaties te sturen.
Ook kun je natuurlijk als winkelgebied samenwerken om digitale marketing zo effectief mogelijk in te zetten.
In het onderzoek ‘’Collectief Online’’ van platform ‘’de Nieuwe Winkelstraat’’ wordt de kracht van collectieve marketing van winkelgebieden beschreven.
Geïnteresseerd in alle voordelen die een collectieve marketingstrategie kan bieden? Je kunt het gehele onderzoek hier lezen. In het onderzoek staat ook een plan van aanpak beschreven om direct van start te kunnen gaan!