Review: Een muzikaal verzorgd avondje uit @ Masterclassics!

Posted by admin 10-05-2018 0 Comment(s)

Onlangs zijn mijn collega José en ik een avondje uit geweest. We gingen naar het Zuiderstrandtheater voor een avondje Masterclassics met Bruckner 6, natuurlijk van het Residentie Orkest. Ik was al vaker naar live concerten geweest maar onlangs is het concept aangepast dus ik raakte nieuwsgierig. Iedereen weet toch wel dat het Residentie Orkest hét Orkest van Den Haag is. Wat je dan waarschijnlijk ook weet is dat ze één vaste dirigent hebben en daarnaast steeds andere dirigenten uitnodigen. De avond dat wij er waren, was Antony Hermus gast dirigent. En dat is dus niet zomaar iemand. Als je naar het Bevrijdingsconcert op tv hebt gekeken, dan heb je hem gezien. Enthousiast, passioneel en een krachtige dirigent! Lovende woorden voor hem omdat hij in binnen- en buitenland wordt gezien als het talent van 2018. Ja ja… en die man leidde dus de Masterclassics met Bruckner in Den Haag.

In gesprek met musici & dirigent

Normaliter als je naar een klassiek concert gaat, is er tijdens de pauze een drankje en dan geniet je van het 2e deel. Mooi maar het kan redelijk eentonig zijn. Het Residentie Orkest wilde het blijkbaar anders aanpakken, dus hebben ze iets leuks bedacht. De avond is een stuk interactiever. Hij wordt namelijk bij elkaar gepraat door Lex Bohlmeijer. Een hele leuke presentator met humor die het publiek er écht bij betrekt! Dat had ik nog niet eerder zo meegemaakt. Hij vertelt wat over het stuk en hij gaat in gesprek met diverse

musici en de dirigent. Heel toegankelijk en laagdrempelig. Ook mogen gasten hun drankje mee de zaal in nemen (alleen tijdens Masterclassics!). Dus wij zaten daar lekker met een wit wijntje in de zaal, te genieten van de uitleg en de muziek. Wat bijzonder is, is dat je als het ware door de diverse stukken heen reist. Losse delen van een symfonie worden per stuk uitgelegd vanuit de componist zijn kant en daardoor begrijp je de overgangen veel beter. Wat wilde hij ermee zeggen, welk instrument zet wanneer in en waarom? Zo krijg je wat meer achtergrond informatie en leer je ook de mensen uit het Orkest een beetje kennen. En … .de zaal werd in drieën gedeeld en we mochten mee doen met klanken maken. Bij het residentie Orkest! Nou als je dit niet leuk vindt dan weet ik het ook niet meer. Wij hebben echt genoten!

Maak kennis met klassiek muziek!

Nooit kennis gemaakt met klassieke muziek? Geen idee wat het eigenlijk met je doet? Ga dan hierheen. En geniet van een gezellige, levendige avond vol muziek en veel lachen waarbij je wordt vermaakt. En vergeet niet na het concert nog een drankje in de schitterende foyer van het Zuiderstrandtheater te doen, daar komen de musici ook naartoe na het concert. Zodoende kon ik de dirigent van die avond een compliment geven & wilde hij even zelfs even met mij op de foto.
En met de Hopas kun je er natuurlijk heen met een mega scherp voordeel; 2 tickets voor de prijs van 1 voor ‘Masterclassics met Tsjaikovski’ op zaterdag 26 mei (max. 100 personen). Incl. 1 drankje in de pauze en voorafgaand aan het concert. Veel plezier!

Hofpasvoordeel: 2 tickets voor de prijs van 1!

Bio

Naam: Kim van der Beek