De winkel van de toekomst werkt als een website

Posted by admin 25-01-2018 0 Comment(s) Partnernieuws,

 

Het gaat goed met de Nederlandse economie. Dat biedt volop kansen voor ondernemers, maar retailers zullen niet automatisch profiteren van de gunstige vooruitzichten. De Rabobank onderzocht de trends en bracht de kansen in kaart.  De winkel van de toekomst werkt als een service- en interactiepunt, waar zowel de ondernemers als de bezoekers gebruik maken van alle voordelen van de digitale revolutie.

 

Groei zet door in 2018 


Voor zowel de detailhandel als groothandel zijn de groeivooruitzichten positief. De particuliere consumptie groeit naar verwachting met 2,5% in 2018. De groei van de sector vloeit niet vanzelf in de kassa van alle retailers. Consumenten hebben steeds meer keuze in producten en diensten die ze kunnen kopen, waar zij die kopen (online, winkel, winkelgebied), hoe ze dat doen (fysiek, computer, smartphone) en wanneer (24/7). Om de slag om de gunst van de klant te winnen, moeten retailers aan twee zaken werken: 

 

  • Een formule die onderscheidend is van de concurrentie en die voldoende groeipotentie heeft.
  • Een interne- en externe organisatie die deze formule ondersteunt, middels technologie, personeel en locatie

 

De winkel van de toekomst werkt als een website

 

Op dit moment vindt ongeveer 95% van alle goederentransacties (food en non-food) in fysieke winkels plaats. Naar verwachting zal dit percentage in 2025 rond de 80% liggen. Dat is dan nog altijd 8 van de 10 verkopen. Natuurlijk zorgt digitalisering voor een verandering van het consumptiegedrag van mensen, waardoor ‘online’ veel harder groeit dan ‘offline’. Niettemin zullen fysieke winkels overleven. De mens is immers een sociaal wezen dat behoefte heeft aan interactie en winkels vormen een centraal podium daarvoor.

 

Maar dat ‘overleven van de winkel’ zal niet vanzelf gaan; er is werk aan de winkel. Fysieke winkels moeten verbonden zijn en winkels die daar niet in slagen zullen verdwijnen. De winkel van de toekomst werkt als een service- en interactiepunt, waar zowel de ondernemers als de bezoekers gebruik maken van alle voordelen van de digitale revolutie. Retailers moeten steeds meer relevante data over hun klanten verzamelen, gebruiken en verrijken. De interactie tussen personeel met expertise en bezoekers moet naar het hoogst mogelijke niveau worden gebracht. Hoe dan? De winkel moet werken als een website, aangedreven en versterkt door menselijke interactie.

 

Shoppen in een ‘verbonden’ winkel van de toekomst 


Gemak is de hoofdreden voor de groei van online versus offline. De consument denkt niet meer in kanalen en dat geeft kansen. Vanuit data ontstaat de mogelijkheid om alles wat nu normaal is in een webwinkel, in fysieke winkels na te bootsen. Stel je voor: je loopt een winkel binnen die al weet wie je bent, zodat het personeel je persoonlijk kan verwelkomen. De winkel weet wat je ooit gekocht, bekeken of gezocht hebt, wat je maat is, je pasvorm is en je favoriete merken zijn. Kortom, de winkel van de toekomst weet eerder dan jij waar je naar op zoek bent.

 

Bron: RABOBANK