NIEUW: De Hofpas wordt een spaarpas! Lees hier meer.

De nieuwste inzichten binnen de Retail

Posted by admin 04-04-2019 0 Comment(s) Partnernieuws,

De Retail verandert continu. De ontwikkelingen brengen nieuwe kansen maar ook uitdagingen met zich mee. 

Met behulp van de resultaten van de onlangs uitgebrachte Haagse Retailmonitor hebben wij een aantal belangrijke ontwikkelingen binnen de Haagse Retail voor je in kaart gebracht.

 

Demografie

In 2012 werd de bijzondere grens van 500.000 Haagse inwoners gepasseerd.

De huidige verwachting is dat de grens van 550.000 inwoners nog voor 2022 wordt overschreden. Dit is een groei van 10% in amper 10 jaar tijd!

De samenstelling van de Haagse bevolking is ook aan het veranderen.

De inwoners zijn relatief jong en er is weinig sprake van vergrijzing.

Dit is voornamelijk te merken aan de groei in de sectoren Gezondheid en persoonlijke diensten, Recreatie en cultuur, Food Retail en Vervoer.  

 

Een andere bijzondere ontwikkeling is dat bijna de helft van de huishoudens (47%) in Den Haag een eenpersoonshuishouden is.

Deze doelgroep werkt veel en heeft weinig tijd en zin om bijvoorbeeld lang in de keuken te staan. Hierdoor gaat gemak binnen de Retail een steeds belangrijkere rol spelen.

 

Winkelaanbod

Ook op het gebied van winkelaanbod zijn er grote veranderingen te zien. Zo is er een duidelijk afname in het aantal winkels in Den Haag.

Deze afname varieert van 7% in kleine wijkwinkelcentra tot een afname van 4% in de stedelijke winkelstraten.

Overigens staat hier wel een gemiddelde toename van 5% aan winkelvloeroppervlakte tegenover.

 

Koopstromenonderzoek

Uit het koopstromenonderzoek Randstad komt het volgende naar voren;

  • Ondanks de toename van online winkelen is er meer besteed aan nietdagelijkse aankopen in grote winkelcentra (binnensteden en grote stadscentra).
  • Dorpscentra en kleine wijkcentra (<5.000 m² wvo) hebben hun positie ook versterkt zien worden. Consumenten zijn lokaler boodschappen gaan doen en kiezen daarbij voor gemak.
  • Middelgrote centra en wijk en stadsdeelcentra (>10.000 m² wvo) zien hun positie door de twee bovenstaande ontwikkelingen verkleinen. Ze worden vaker overgeslagen door bezoekers buiten Den Haag: internet en grotere steden zijn alternatief voor niet-dagelijks aanbod.

 

Omnichannel

De Retail wordt altijd al sterk beïnvloed door maatschappelijke, culturele en economische ontwikkelingen.

Momenteel zitten we in een echte Retailrevolutie die ingrijpende veranderingen met zich meebrengt voor de manier waarop de consument winkelt en boodschappen doet.

 

Omnichannel wordt vanzelfsprekend, hierbij gaan offline en online naadloos in elkaar over. Je kunt als Retail ondernemer de volgorde stappen zetten om hierin te verbeteren;

 

Online zichtbaarheid

  • Zorg dat je actief bent op diverse social media kanalen, zoals Instagram, Facebook en/of Twitter.
  • Beschik over een eigen website en zorg ervoor dat je hierop ook online gevonden kunt worden.
    Er is namelijk onderzocht dat 50% van de mensen die online zoekt op lokale winkels, dezelfde dag de fysieke winkel nog bezoekt.
  • Ecommerce is steeds belangrijker aan het worden om te concurreren met grote spelers in de markt.
    Zorg er dus ook voor dat je producten online aanbiedt aan je doelgroep.

 

Loyaliteitsprogramma

Met een loyaliteitsprogramma kun je trouwe klanten creëren, die via meerdere kanalen aankopen kunnen doen.

Middels een loyaliteitssysteem kan er belangrijke data verzamelt worden om beter op het koopgedrag van de klant in te spelen.

Zo kun je bijvoorbeeld aanbiedingen gericht naar een specifieke doelgroep sturen.

Het is zelfs mogelijk om via een mobiele app aanbiedingen of informatie via push-notificaties te sturen.

 

Gezamenlijke digitale marketingstrategie voor winkelgebieden

Ook kun je natuurlijk als winkelgebied samenwerken om digitale marketing zo effectief mogelijk in te zetten.

In het onderzoek ‘’Collectief Online’’ van platform ‘’de Nieuwe Winkelstraat’’ wordt de kracht van collectieve marketing van winkelgebieden beschreven.

 

Wat kan collectieve marketing opleveren voor jouw winkelgebied?

  • Het verhogen van bezoekfrequentie én bezoekduur  van de consument in het winkelgebied.
  • Het verzamelen van waardevolle informatie over (potentiele) klanten, waardoor er beter ingespeeld kan worden op het aankoopgedrag en de wensen van de consument.
  • Het bereiken van de specifieke doelgroep van het winkelgebied door verzamelde data. Hierdoor kan informatie over bijvoorbeeld evenementen of aanbiedingen gericht worden op de geïnteresseerde doelgroep, waardoor marketinguitingen effectiever ingezet kunnen worden.
  • Klantloyaliteit verhogen door het invoeren een gezamenlijk loyaliteitsprogramma. Dit maakt het winkelgebied aantrekkelijker voor de consument en stimuleert herhalingsaankopen.
  • Een collectieve marketingstrategie leidt tot schaalvoordelen. Zo beschik je als collectief over meer middelen om in te zetten dan als individuele ondernemer. Hierdoor kun je marketinguitingen op een effectievere en efficiëntere manier inzetten.

                                                           

 

Tips en tricks voor het juist inzetten van een collectieve marketingstrategie

  • Blijf continu onderzoek doen naar de kanalen die de doelgroep gebruikt om de marketinguitingen zo effectief mogelijk in te zetten
  • Blijf werken aan het doorbouwen op klantloyaliteit d.m.v. bijvoorbeeld een nieuwsbrief, spaarsysteem, cadeaubonnen en/of kortingsacties.
  • Zorg dat je kanalen upto-date zijn én blijven.
  • Informatie is essentieel, blijf dus continu bezig met het verzamelen van data.
  • Blijf onderling goed samenwerken en bespreek periodiek de voortgang en resultaten van de marketingstrategie. Stel gezamenlijke doelstellingen op en maak een duidelijke en eerlijke verdeling aan activiteiten en werkzaamheden.

 

Geïnteresseerd in alle voordelen die een collectieve marketingstrategie kan bieden? Je kunt het gehele onderzoek hier lezen. In het onderzoek staat ook een plan van aanpak beschreven om direct van start te kunnen gaan!